Test: Kia Sportage 1.7 CRDi - keď stačí aj predný pohon

Kia v súlade s dnešným trendom obohatila ponuku modelu Sportage o cenovo dostupnejšie verzie s predným náhonom. A tak sme sa za jej volant posadili opäť.

03.03.2011 07:58
Kia Sportage 1.7 CRDi Foto:
Kia Sportage 1.7 CRDi
debata

Tentoraz sme otestovali Sportage 1.7 CRDi 2WD EX, ktorá sa navonok sa tvári rovnako sebavedome ako jej drahšie verzie s náhonom 4×4. Takže za jej volantom nemusíte mať pocit menejcennosti. Tešiť sa môžete aj zo spontánneho záujmu okolia, keďže svalnatý a pritom dynamický dizajn z pera Petra Schreyera je skutočným magnetom pre oči.

Absenciu zadného pohonu dobre maskuje. Foto: Václav Lipavský
Kia Sportage 1.7 CRDi Absenciu zadného pohonu dobre maskuje.

Sportage patrí nepochybne k najvydarenejším SUV súčasnosti a dáva lekciu množstvu konzervatívne ladených a podstatne renomovanejších súperov.

Testované auto malo pneumatiky s rozmermi... Foto: Václav Lipavský
Kia Sportage 1.7 CRDi Testované auto malo pneumatiky s rozmermi 225/60 R 17.

Daňou za robustnosť Sportage je horší výhľad z miesta vodiča – aj napriek vyššej polohe sedenia. Prekážajú mu totiž mohutné predné stĺpiky a pri cúvaní zas vysoká hrana zadného okna a široké zadné stĺpiky. Cítiť sa tu však budete dobre. Nielen vďaka skvelému dizajnu a veľkorysému priestoru kabíny.

Nástupné prahy vyzerajú dobre, ale praktický... Foto: Václav Lipavský
Kia Sportage 1.7 CRDi Nástupné prahy vyzerajú dobre, ale praktický význam nemajú.

Sedadlá majú príjemné mäkšie čalúnenie, no popri tom slušné bočné vedenie. Len zadné „sedáky“ mohli byť o čosi dlhšie. S ergonómiou je s výnimkou zopár prehreškov všetko v poriadku. Príjemný volant s dvojosovým nastavením aj radiaca páka vám padnú hneď do ruky. Oceníte aj prehľadný prístrojový panel s veľkým centrálnym rýchlomerom a sústredným displejom. Výčitku si zaslúži len archaická poloha spínača palubného počítača na palubnej doske, navyše v zákryte volantu.

Miesta je vzadu naozaj dosť. Foto: PATA, hotcars.sk
Kia Sportage 1.7 CRDi Miesta je vzadu naozaj dosť.

Pod veľkým zadným vekom skrýva Sportage 456 litrov pre batožinu. Nie je to oslňujúca hodnota, no pod podlahou nájdete plnohodnotnú rezervu, čo je veľká výhoda. Zadné sedadlá možno sklopiť zatiahnutím za pásy aj zo strany kufra, bohužiaľ, celkom vodorovnú plochu Sportage vytvoriť nedokáže. Zaslúžil by si tiež samostatne výklopné okno, čo by podstatne uľahčilo manipuláciu s obrovským vekom. Konštruktéri mysleli aj na odkladacie priestory. Problém nebudete mať s mobilom, mapou ani nápojmi.

Kia našťastie ostáva verná plnohodnotnej rezerve. Foto: PATA, hotcars.sk
Kia Sportage 1.7 CRDi Kia našťastie ostáva verná plnohodnotnej rezerve.

Vybavenie verzie EX je na slušnej úrovni. Rozmaznáva vás vyhrievanými sedadlami, tempomatom, dvojzónovou „klímou“ či dažďovým senzorom. A ak chcete naozaj pocit výnimočnosti, pripravte si zopár tisíc eur na panoramatické strešné okno, špeciálne čalúnenie, oranžové doplnky interiéru, xenónové svetlá, bezkľúčové štartovanie a krásne 18-palcové disky kolies.

Nemusíte sa báť ani parkovania pri vysokých... Foto: PATA, hotcars.sk
Kia Sportage 1.7 CRDi Nemusíte sa báť ani parkovania pri vysokých obrubníkoch.

Novučičký diesel 1.7 CRDi nevzbudzuje pri aute tejto veľkosti veľkú dôveru. Jeho schopnosťami budete však milo prekvapení. Výkonom 85 kW zaostáva za dvojlitrom len o 15 kW a aj krútiacim momentom 255 Nm je na slušnej úrovni. Netreba zabúdať ani na to, že „prednokolka“ je ľahšia až o 110 kg, takže v konečnom dôsledku zrýchlite na stovku za 12,3 sekundu, čo je len o sekundu horší výsledok. Ostré nastavenie plynového pedála pocit pružnosti ešte umocňuje. To vás však môže stáť pár decilitrov nafty na viac. Je preto dobré rešpektovať asistent ekonomického radenia 6-stupňovej manuálnej prevodovky. Potom sa môžete tešiť z veľmi priaznivej priemernej spotreby, ktorá nemusí presiahnuť sedemlitrovú hranicu. Motor si vás získa aj kultivovaným správaním a akustikou.

V meste jazdilo auto priemerne za 8,5 l/100 km. Foto: PATA, hotcars.sk
Kia Sportage 1.7 CRDi V meste jazdilo auto priemerne za 8,5 l/100 km.

Ak nemáte chatu kdesi v horách, za pohonom 4×4 vám byť ľúto nemusí. Aj bez štvorkolky má totiž Sportage vrodenú odolnosť proti nekvalitným cestám či nerovnostiam terénu. Pomáha mu v tom vyšší profil pneumatík, vyššia svetlá výška podvozku a asistent na rozjazd a zjazd v prudkom svahu. Moderné, plne nezávislé zavesenie kolies a tvrdšie naladené pruženie mu zas dávajú nečakane dobré jazdné vlastnosti na ceste. V zákrutách sa správa takmer neutrálne a náklony karosérie má na uzde. Pritom šetrí aj vašu chrbticu. Nerovnosti totiž žehlí takmer vo formáte vyššej strednej triedy.

Šesťstupňová prevodovka je výhodou. Foto: PATA, hotcars.sk
Kia Sportage 1.7 CRDi Šesťstupňová prevodovka je výhodou.

Výhodou verzie s predným náhonom a základným dieselovým motorom je, samozrejme, najmä cena. Imidž SUV ostáva, no na vašom účte ubudne o 3730 eur menej. Tie môžete investovať do niektorých atraktívnych prvkov výbavy, napríklad panoramatickej strechy, navigácie či bezkľúčového odomykania a štartovania či xenónových svetiel.

Predný pohon vo väčšine situácii stačí. Foto: Václav Lipavský
Kia Sportage 1.7 CRDi Predný pohon vo väčšine situácii stačí.
Výhody Nevýhody
 kvalita spracovania  ovládanie palubného počítača
 jazdný komfort  výhľad vzad
 priestranný interiér  absencia zadného výklopného okna
Technické údaje
Model: Kia Sportage 1.7 CRDi 2WD EX
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1685
Výkon (kW/ot.): 85/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 255/2000
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4440/1855/1645
Rázvor náprav (mm): 2640
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 465–1353/58
Maximálna rýchlosť (km/h): 173
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 12,3
Komb. spotreba (l/100 km): 5,3
Cena: 22 220 €
Sériové vybavenie EX (vybrané prvky):
ESP, 6× airbag, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjazdu do svahu (HAC, asistent zjazdu (DBC), aktívne opierky hláv, predné hmlové svetlá s odbočovacou funkciou, zadný parkovací senzor, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, dažďový senzor, dvojzónová klimatizácia, tempomat, elektrický balík na okná a zrkadlá, palubný počítač, 17-palcové disky, strešné lišty.

Kia Sportage: Podrobné údaje, aktuálne ceny a porovnanie s inými autami na Autozor.sk

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

Fotografie vznikli v spolupráci s portálom... Foto: PATA, hotcars.sk
Logo Fotografie vznikli v spolupráci s portálom hotcars.sk.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek